ROADTRIP DOOR DENEMARKEN: 7 PLEKKEN WAAR JE MOET GEWEEST ZIJN

1. Møns Klint

next arrow

Na 4 dagen door Duitsland te rijden, was het tijd voor de grote overzet naar Denemarken. We zijn onze roadtrip door Denemarken begonnen op het eilandje Møn. Je kan natuurlijk ook omgekeerd de rondrit doen en starten via het schiereiland. Maar we hadden een beperkte tijd (3 weken) en wilden vooral onze tijd nemen op de vele eilandjes die Denemarken te bieden heeft. En dus waren we gestrand op camping Keldby. Prachtige, rustige, kindvriendelijke camping (maar dat zijn ze naar ons gevoel allemaal eigenlijk in Denemarken). Ze hebben zo goed als allemaal een sanitair gedeelte voorzien voor baby’s/kleuters en heel leuke speeltuintjes voor klein en groot.

Wat je hier zeker moet gezien hebben zijn de krijtrotsen. Maar zo goed als alle toeristen rijden naar Møns Klint en nemen dan de trap naar beneden om op het keistrand te komen en een prachtig zicht te hebben op de krijtrotsen. Gelukkig hadden wij via een local een tip gekregen over een alternatieve route om tot bij de krijtrotsen te geraken. Dus hadden we onze auto geparkeerd in Kraneled in de Fyrvej (dat is de straatnaam). Dit is een kleine afgelegen parking (waar er maximum 10 auto’s kunnen parkeren) en dan kan je via een klein wandelpaadje naar het water wandelen (zonder trappen). Met een peuter op je rug is dit een heel stuk makkelijker om te wandelen en we waren er ook helemaal alleen, wat natuurlijk top was! Via het keistrand zijn we tot aan de trap gewandeld. We waren gedurende onze route helemaal alleen. Echt super! Prachtig weer, staalblauwe lucht en de prachtige krijtrotsen. Amai wat een zalig begin van onze trip in Denemarken! Het was daar wel echt super warm. Dus, zeker als je kindjes mee hebt, er rekening mee houden dat er daar geen enkel schaduwplekje is en dus best niet over de middag de krijtrotsen te bezoeken. Wij deden het ’s morgens na het ontbijt, waardoor er ook nog niet veel volk was en de temperatuur nog dragelijk. Win-win dus.

Na deze uitstap was het tijd voor een picknick. We hadden een zijstraatje genomen die halverwege versmalde. We twijfelden, maar besloten om toch door te rijden. En we kwamen uit op een geweldig plekje aan de zee. Het was een doodlopende straat met op het strand een kleine parking voor maximum 3 auto’s. Het was de zaligste en meest idyllische plek ooit voor een picknick (Hovgardsvej). Ik heb toen ook een plonsje gewaagd in het lekker warme zeewater. Zalig!

2. Tåsinge – Langeland

next arrow

Troense is een deelgemeente van Svendborg en ligt op het eiland Tåsinge. Het dorpje is zeker een aanrader, zeker als je een echt Deens dorpje wil bezoeken. Het ligt aan een heel gezellig haventje. En we liepen er helemaal alleen door de gezellige straatjes. Onderweg zijn we gestopt aan Valdemars slot. Dit is een heel mooi klein kasteel dat direct aan het water ligt en nog bij Svendborg hoort. We hebben de binnenkant van het kasteel niet bezocht, maar vonden het wel de moeite waard om daar eens rond te lopen. Daarna zijn we via het eiland Siø doorgereden naar Langeland.

Op Langeland hebben we een eerste stop gemaakt in Rudkøbing. Dit is ook een gezellig dorpje, maar was wel wat verlaten toen we er waren. Wel leuk om eens door te wandelen. Daarna zijn we doorgereden naar Dovnsklint, het zuidelijkste puntje van Langeland. Dit vonden we héél mooi. Jammer dat Georges (onze peuter) toen net lag te slapen in de auto, waardoor mijn vriend en ik elk om beurt zijn gaan kijken boven op de duinen. Er stond een stevige wind, maar het uitzicht die je daar hebt is echt fenomenaal. En als laatste zijn we die dag gestopt in Spodsbjerg. Heel leuk plekje waar je een strandje helemaal voor jou alleen hebt en je aan de overkant van de straat lekkere (soft)ijsjes kan kopen.

3. Ebeltoft

bty
sdr
bmd
next arrow

Daarna hebben we een goed stuk verder gereden en zijn we gestopt bij Ebeltoft. Hier vinden we echt de mooiste camping die wij tot nu toe al gezien hebben. We hadden nog een plaatsje met zicht op de zee. Echt fenomenaal. Het leuke is dat je naar beneden kan wandelen en dat de camping dus een privé keistrand heeft. Als er eigenlijk iets is wat Denemarken typeert dan is het dat er overal water is, maar vooral dat je ook overal alleen bent. Dat geeft zo een gevoel van rust en vrijheid dat je met niets kan vergelijken.

De volgende dag zijn we naar Sletterhage geweest. Dit was voor ons beiden een hoogtepunt van de reis. Staalblauwe lucht (weeral), zo goed als geen mensen en een prachtige witte vuurtoren. En… marsvinnen! Héél veel marsvinnen. Een marsvin is een walvissoort die je in de Deense wateren kan terugvinden. We hebben daar eigenlijk een hele dag gezeten en gekeken. Een aperitiefje op het strand en dan een lekkere hotdog, want wat ook zo leuk is aan Denemarken is dat er overal hotdogkraampjes staan, zelfs op de meest afgelegen plekjes. Zelfs ook dus aan de vuurtoren. Ik denk dat we bijna elke dag een hotdog hebben gegeten… Doordat we daar zijn blijven plakken hebben we Ebeltoft zelf niet kunnen bezoeken. Dat is naar het schijnt ook de moeite waard om te bezoeken, maar we hadden onze tijdlimiet waar we rekening mee moesten houden en hebben besloten om verder te rijden.

4. Skagen

dav
IMG_5191 (2)
next arrow

Het meest toeristische punt van onze reis was zeker Grenen. Dit is het noordelijkste punt van Denemarken waar de Noordzee en het Kattegat samenkomen en de golven tegen elkaar opbotsen. Je kan een soort van trein nemen die je tot aan dat punt brengt. Maar wij zijn te voet tot aan het noordelijkste punt van de landstong gestapt. Dit in onze short en t-shirt met de bloten voeten in het water. Zalig! Wij vonden de uitgestrektheid van het strand meer spectaculair dan de opbotsende golven, want de zee was redelijk rustig toen wij er waren en er was ook wel veel volk. Ook heb je de typerende strandjes, witte duinen genoemd, met uitzicht op de grijze vuurtoren. Na de wandeling zijn we gestopt in Skagen. Dit is het noordelijkste gelegen dorpje van Denemarken. Gezellige terrasjes en leuke winkeltjes nodigen je uit.

5. Tilsandede kirke

bdr
next arrow

De volgende dag zijn we gestopt in Råbjerg Mille. Net voor onze stop ook nog een picknickje op het strand gedaan (daar kregen wij echt geen genoeg van) en we waren daar echt opnieuw helemaal alleen, kilometers strand en niemand te zien, alleen wij 3, echt een zalig gevoel! Na een nachtje slapen hebben we Den tilsandede kirke (de verzande kerk) bezocht. Deze kerk is bijna volledig bedolven onder het zand. Enkel een klein deel van de toren is nog zichtbaar. Iedereen die naar Denemarken komt zou dit moeten gezien hebben. Dit is echt een indrukwekkende plaats en weinig toeristisch.

6. Rubjerg knude

next arrow

Rubjerg knude stond hoog op ons wenslijstje van plaatsen die we wilden doen in Denemarken. Dit is een vuurtoren (deze wordt nu niet meer gebruikt) die de strijd tegen het zand aan het verliezen is. En dat hebben wij aan de lijve ondervonden. Want toen we daar aankwamen was er echt heel veel wind. We zijn tot aan de parking gereden en uitgestapt. Maar we konden echt niet tot bij de vuurtoren wandelen. Je kon je ogen niet openhouden van het zand. Moest het enkel ons twee geweest zijn dan gingen we er wel naartoe gewandeld zijn, maar met onze peuter mee was dit echt niet haalbaar. Héél erg jammer vond ik dat.

7. Søndervig – Ribe

bty
bdr
next arrow

Onderweg naar Ribe zijn we nog voor 1 nachtje getopt in Søndervig. Het prachtige strand met de restanten van bunkers van de tweede wereldoorlog, was een ideale plek om de avond door te brengen!

Onze laatste stop in Denemarken was het stadje Ribe. We hadden al drie weken prachtig weer gehad, tot hier… We hebben Ribe bezocht in de regen, maar toch was het zeker de moeite waard. Dit is het oudste stadje van Denemarken. En ondanks de regen, brachten de kleurrijke huizen en straatjes het gevoel van de zon toch wat dichterbij. We hebben het Vikingmuseum bezocht. Ook al zijn wij eigenlijk niet echt museummensen, toch is dit wel een aanrader. Het is een klein museum en ook onze peuter vond dit héél plezant om te doen (was zijn eerste museum bezoek). En zo konden we ook even ontsnappen aan de regen. Rond de kerk zijn er heel gezellige eetgelegenheden met lekkere streekgerechten.

Wil je meer weten over onze overnachtigen? Check dan 7X kamperen in Denemarken.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *