ROADTRIP DEEL I: CRUISEN DOOR HET PRACHTIGE OOSTENRIJK

LET’S GO ON AN ADVENTURE

next arrow

Maandag 15/07/2019. We vertrekken ’s morgens op onze trip voor 5 weken. Nog nooit zijn we zo lang van huis geweest. Maar we hebben er allemaal zin in! Voor onze roadtrip in Denemarken hadden we 3 weken en moesten we toch wel wat plannen om op tijd terug thuis te zijn en nu hebben we… vrijheid! Wat we weten is dat we via Duitsland, Oostenrijk willen binnenrijden en dan via Oostenrijk naar Slovenië willen gaan. De terugweg weten we nog niet. Ofwel gaan we terug naar boven en gaan we via Tsjechië naar huis ofwel rijden we verder naar Italië (de Dolomieten). We zien dat dan wel welke weg we kiezen. We rijden op GPS, maar geen snelwegen, zalig! Onze eerste stop is nog net in België op een camping in Neufchâteau. De dag erna rijden we verder, maar in Luxemburg kwamen we al snel wat te dicht bij de hoofdstad, waardoor het wel echt druk was en dat pal op de middag. Het was warm in de auto (we hebben geen airco) en hadden allemaal honger…. Geen ideale combinatie. Maar we overleefden het en eens de hoofdstad gepasseerd vonden we al snel een picknickplekje aan de rand van een bos en konden we ons weer opladen om nog wat verder te rijden.

We rijden Frankrijk binnen en stoppen op een camping in Saint-Avold. We hadden niet zo veel kilometers afgelegd, maar vonden dat eigenlijk niet zo erg. Wel beslissen we om een rustdagje in te lassen, zodat we niet dezelfde ‘fout’ maken als onze trip naar de Alpen met Pasen. En dat was een goede beslissing, want zo kon ik mijn energiepijl terug wat opkrikken. Georges had geen zin om te douchen, dus zijn we inventief geweest… Gelukkig wou hij na 1 week toch mee in de douche en vanaf toen wou hij dagelijks in douchen. Op dag 4 rijden we verder richting Zwarte Woud. Prachtige streek en een machtig picknickplekje gevonden tussen de wijnranken! We stoppen op een camping in Wolfach. Voor onze campings te vinden werken we nu trouwens met de Campy app in plaats van in boeken te zoeken, zoals we vorig jaar deden. Het is een heel handige app. Niet alle campings staan er op, maar toch heel wat en ook de camperplaatsen kan je zien. Via je locatie kan je heel goed zien welke campings er in de buurt zijn.

ZEPPELINS SPOTTEN

De dag nadien is onze lieve kapoen jarig! 3 jaar. En dat vieren we natuurlijk. We hadden zijn kaartjes en cadeautjes verstopt en een kaarsje op zijn croissant! De dag was dus goed begonnen en we rijden nog wat verder richting Oostenrijk. De GPS stuurt ons langs de Bodensee (dit is een meer die grenst aan Oostenrijk, Duitsland en Zwitserland) en dus heel gegeerd is bij de toeristen… zien we nu we hier rijden. We vinden het al snel te druk, hebben wat file en het is weer middag… We rijden weg van de hoofdweg en een zoeken een picknickplekje. De drukte werd snel vergeten toen Bert een zeppelin spotte! Hij wou dit al altijd eens in het echt zien en plots was hij daar. Blijkbaar is er daar ook een museum over de zeppelin in de buurt en vliegen er daar dus zeppelins over het meer. Zijn dag kon niet meer stuk.

Daarna hebben we gegokt en zijn we terug naar de hoofdweg gereden, gelukkig goed gegokt en al snel rijden we de grens over! En toen waren we plots alleen… zalig gevoel en prachtige natuur. In het Noord-Westen van Oostenrijk zijn er niet veel campings, dus hadden we niet echt veel opties of een plan B voor als de camping volzet zou zijn. Fingers crossed dus! We volgen de wegwijzers richting de camping en komen op een heel stijl en smal weggetje terecht. Hopelijk zijn we juist… We rijden er bijna voorbij, maar zien dan toch de camping. De camping staat eigenlijk al heel erg vol, maar we hebben gelukkig toch nog een plekje. Doordat dit bijna de enige camping is in de buurt vragen ze dus wel redelijk veel geld voor wat je eigenlijk maar krijgt. Maar we zijn al blij dat we een plekje gevonden hebben. We drinken een halve liter bier en klinken… op de reis, het leven en op ons!

BREGENZERWALD / LECH / ZURS

next arrow

Onze route vandaag is 35 km lang en vertrekt in Lingenau en eindigt in Schoppernau. Het is vooral een route die gekend is voor de kaas die ze daar maken. Eerlijk, ons interesseert dat niet zo veel, maar de route is wel mooi. We rijden verder van Schoppenau naar Lech. Dit is een populair dorp bij de toeristen (fietsers, motards, wandelaars), wel heel mooi en echte Oostenrijkse sfeer. We rijden door naar Zürs. Dit ligt niet ver van Lech en is eigenlijk gelijkaardig aan Lech, maar veel minder toeristisch en misschien iets kleiner. In het ski seizoen zijn dit wellicht drukbezette dorpen aan de hotels en de vele parkingplaatsen te zien. Net als we Zürs uitrijden is er een enorme parking, waar nu misschien 5 auto’s staan, maar waar je echt een prachtig zicht hebt! Je zit echt tussen de bergen en dus ideaal voor een picknickje. We stappen uit en ook Basiel is blij want er stroomt een klein beekje langs de parking. Ideaal voor wat verfrissing op deze warme dag. We rijden verder via St Anton am Arlberg tot in Landeck en stoppen op een kleine camping langs het mooie ijsblauwe water! Er is een wandelpad aangelegd langs het water, wat handig meegenomen is om Basiel nog eens uit te laten.

GERLOSPASS / DURLASSBODEN STAUSEE

next arrow

We staan op met regen en beslissen om veel te rijden vandaag tot aan Krimml. We rijden via Imst naar Innsbruck en dan via Schwaz naar Zell am Ziller om daar de Gerlospass te nemen. Wat een prachtige route en dan kom je plots aan een heel hoge dam. Er is een parking en je kan op de stuwdam wandelen. We twijfelen om te stoppen, maar beslissen verder te rijden. Je moet namelijk heel wat trappen doen om op de dam te geraken en met Georges en Basiel zagen we dit niet direct zitten. Ook mijn fysiek is door de hele situatie er niet op verbeterd en ik moet er ook op letten mijn energie goed te verdelen op een dag. Dus we rijden verder en het loont!! Enkele meters verder kan je stoppen met de auto en heb je een adembenemend zicht op het stuwmeer en de bergen er om heen. Wij begrepen niet zo goed, waarom alle andere auto’s hier gewoon voorbijrijden. Maar we nemen de tijd om het beeld op te nemen. De wolken rond de bergen maken het des te mysterieuzer! Echt fenomenaal, geen woorden voor! Wat is Oostenrijk mooi! We rijden verder en slaan af richting Wald im Pinzgau, maar we komen op een heel smal weggetje terecht!! Ogen dicht dus (toch voor mij). En dan, eindelijk de zon! We zoeken een plekje om te slapen en kunnen alles terug laten drogen. Wat een prachtige dag!

KRIMMLER WATERVAL

next arrow

Doordat we heel dicht bij Krimml overnacht hebben zijn we vroeg (9u15) bij de waterval. Op de parking was er nog heel weinig volk. Ik heb iets met watervallen. Ik kan het heel moeilijk uitleggen, maar ik vind dat enorm fascinerend. Deze is de grootste waterval van heel Europa! Dus deze willen we zeker niet missen. Een beetje jammer is wel dat ze uit 3 delen bestaat en je ze eigenlijk niet op zijn geheel kan zien. Maar toch blijft het indrukwekkend en zeker een bezoekje waard! Je kan aan de onderkant gaan kijken en dit vind ik persoonlijk het meest indrukwekkend. Het gebulder, de regendruppels op je huid, de kracht van de natuur! Je kan ook best wel dicht tot bij de waterval gaan, wat de ervaring alleen maar mooier maakt! Naast de waterval is er een (stijl) wandelpad aangelegd, waardoor je tot helemaal bovenaan de waterval kan stappen. Je kan het dus wel doen met een buggy, maar is niet te onderschatten voor de persoon die de buggy duwt… Het is best een pittige wandeling, maar er zijn wel heel wat stops waar je de waterval kan bezichtigen.

Toen we bovenaan het 2de stuk waren zagen we een regenboog! Fenomenaal! We beslisten toen wel terug te keren. Georges was moe en er kwamen meer en meer mensen. Toen we aan de auto waren stond de parking al helemaal vol, het was toen 11u. Voor ons was het de juiste beslissing om niet tot helemaal boven te gaan. Georges lag te slapen in zijn buggy en voor Basiel was het ook genoeg geweest. Terwijl ze alle twee lagen te slapen konden wij nog iets eten aan de auto. Daarna zijn we verder gereden tot aan de voet van de Glossglocknerpass. Geen superlange rit, gelukkig, want het is heel erg warm! We vinden een enorm grote camping. Niet echt ons ding, maar wel een ideale locatie om morgen onze tocht verder te zetten en omdat het maar voor 1 nacht is kijken we toch voor een plaatsje. Aan de receptie zeggen ze dat de camping volzet is en net als we willen vertrekken passeert er iemand met een golfkarretje en zegt ons toch nog een plekje te kunnen geven. We kunnen bij een niet verhuurde stacaravan staan. Doordat we een kleine camper zijn is dit geen probleem. We zijn blij dat we in deze hitte niet te moeten verder rijden en zoeken naar een camping. Al hangt er wel een stevig prijskaartje aan vast … €58!! We vallen bijna achterover, maar gelukkig zal dit het duurste plekje van de reis zijn en was het sanitair helemaal in marmer(look), tiptop dus!

HET HOOGSTE UITZICHT VAN OOSTENRIJK: GROSSGLOCHNERPASS

dav
next arrow

Het is staalblauwe hemel als we opstaan! Een prachtige dag dus om de bergen in te trekken. De Grossglocknerpass is 96km lang en gaat tot 2500m hoogte. Er is een kleine tolingang om de route te starten. Prijs valt wel mee, voor onze camper betalen we €36. Je krijgt een folder aan de tolweg en je kan er nog een boek kopen met de stops, maar wij kopen deze niet want we hebben een boekje van Lonely Planet mee waar de stops ook in vermeld zijn. Maar de stops die ze aangeven zijn vrij toeristisch en er zijn ook heel wat tussenstops waar er 2-3 auto’s kunnen staan. En dat zijn de stops waar wij voornamelijk gestopt hebben. Weinig volk en prachtige uitzichten!! Je stopt heel regelmatig dus reken toch wel enkele uren hiervoor. Heel leuk is dat we er zelfs in de sneeuw hebben kunnen spelen. En de uitzichten, ja die zijn adembenemend! Oostenrijk op zijn best!

Eens het hoogste punt gepasseerd hebben we gestopt om te picknicken. Ook hier zijn er genoeg plekjes voor, zonder echt in de drukte te zijn. 1 van de laatste stops van de route is eentje waar je uitzicht hebt op de Grossglockner himself! Door het heldere weer hadden we heel goed zicht! De Grossglockner is 3798m hoog. De gletsjers, de ijswatermeren, de sneeuw… Prachtig! Hier is het wel druk dus blijven we hier niet lang ‘plakken’. Dit stukje van de route moet je ook draaien en terugkeren, maar zeker en vast de moeite waard om te gaan kijken! Bij het verlaten van de Grossglocknerpass rijden we door Heiligenblut. Je hebt heel veel mooie, spitse kerktorens in Oostenrijk, maar wat deze zo speciaal maakt is de Grossglockner op de achtergrond! Je kan hier stoppen om het stadje ook te bezoeken, maar Georges slaapt ondertussen, dus hebben we enkele foto’s gemaakt en door gereden. We waren dan al 6 uur onderweg en stopten bij de eerst volgende camping… volzet. Nog wat verder gereden tot Hauzendorf en nu hadden we wel geluk, ze hadden nog 1 plekje voor ons EN er was een zwembad! Zalig afkoelen op deze heerlijk, warme dag! Een TOP dag kan je dit wel noemen! We genieten na van alles wat we gezien hebben en moeten alles even laten bezinken. Morgen rijden we door naar Slovenië en zeggen we het prachtige Oostenrijk vaarwel die al onze verwachtingen heeft overtroffen!

Onze volledige roadtriproute, lees hier het vervolg van de trip:

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *