ROADTRIP DEEL III: ITALIE OP ZIJN BEST

LAGO DI SANTA CROCE

dav
next arrow

We rijden de grens van Slovenië over naar Italië. Wat een saaie streek hier! We rijden 2u door leegstaande fabrieken en winkels. Vroeger was dit hier waarschijnlijk een bloeiende industrie, maar die is nu ver te zoeken. Uiteindelijk toch een leuk picknickplekje gevonden tussen de bomen. Eén nadeel… het zit er vol met muggen. In geen tijd heb ik 10 muggenbeten, dus lang hebben we daar niet vertoefd. Maar dan komen we terecht in super gezellige dorpjes. Vooral Vittorio Veneto zou ik zeker aanraden, echt Italë ten top! Een klein beetje later komen we aan op de camping, camping Sarathei, aan het prachtige lago di Santa Croce. Blijkbaar is dit the place to be voor wind- en kitesurfers. Heel mooi en indrukwekkend om eens te zien, ook Georges kijkt zijn ogen uit! Er komt precies wat regen aan, maar het blijkt uiteindelijk niets te zijn, waardoor het strand helemaal leeggelopen is en wij het voor ons alleen hebben, YES! We beslissen pizza’s te bestellen op de camping en op te eten aan het meer. Zalige avond! De dag nadien rijden we verder richting het hart van de Dolomieten en rijden we langs de Drei Zinnen. Door de vele wolken zien de bergen er nog mooier uit. Ik stap uit om enkele foto’s te nemen, maar Georges is moe, dus niet lang op deze magische plek kunnen blijven. Een klein beetje verder ligt het lago di Dobbiacho, naar het schijnt heel mooi, maar er is daar enorm veel volk. Zo komen we er al snel achter dat de nabijgelegen camping volzet is en dus moeten we doorrijden. We rijden verder naar de heel gezellige camping Schiessstant, met een typisch ouder Italiaans koppel, echt super! We vinden hier de nodige rust die we nodig hebben op deze kleine gezellige camping. Ondertussen is het wel beginnen regenen, dus wordt het een cinema avond.

GARDENAPAS / LAGO DI CAREZZA

next arrow

Als je de Dolomieten wil verkennen dan raad ik je zeker de Gardenapas aan. Heel leuk om te doen, onderweg zijn er veel plekjes om kabelliften te nemen, avonturenparcours te doen of om te wandelen. De uitzichten onderweg zijn echt adembenemend en ook de watervallen onderweg zijn top! Er zijn heel wat leuke picknickplekjes en eentje is nog vrij, JOEPIE! We eten onze pistoletjes op met een prachtig zicht op, het beste wat Italië te beiden heeft, de Dolomieten. De Dolomieten zijn totaal verschillend van de Alpen. Veel ruwer, robuuster, stoerder op een manier. We beginnen aan de afdaling en voor we het goed en wel doorhebben rijden we van de ene passo naar de andere. Passo Sella, Passo Pordoi recht naar lago di Carezza. Deze hele roadtrip hebben we al heel wat meren gezien, maar dit is echt het mooiste van het mooiste! Nog nooit heb ik zo een blauwe kleur gezien. Er zijn niet zo heel veel toeristen, ondanks er een grote, te betalen, parking aanwezig is en zelfs wat eetgelegenheden. Ik denk dat het meer nog wat aan bekendheid moet winnen, maar met zijn mooiheid zal dit niet lang meer duren. We rijden verder via de Passo Lavazè naar Cavalese. Daar zoeken we een plekje om te overnachten en wat te laten bezinken wat we allemaal gezien hebben vandaag! Van een topdag in La bella Italia gesproken!

LAGO DI MOLVENA / LAGO DI TENNO

dav
next arrow

We rijden via lago di Molvena naar lago di Tenno. Lago di Molvena is een groot, heel mooi meer. Je kan maar langs één kant aan het water, de andere kant zijn bergen. We stoppen op een miniparking met zicht op het meer en beslissen om hier te picknicken. Ik doe mijn bergschoenen aan om via enkele rotsen tot naar het water te gaan om een volledig zicht te hebben op het mooie meer. We rijden verder en beslissen dat we morgen een rustdag gaan inlassen, dus zou het leuk zijn om aan een meertje te kunnen stoppen. We stoppen aan lago di Tenno. Er is een camping aan de overkant van de straat dus gaan we daar eens horen of ze nog een plekje hebben. De camping is volzet, maar er had iemand gereserveerd die niet is komen opdagen en dus krijgen we hun plekje! Zalig! We hangen de hangmat op, eten een ijsje en vanavond BBQ! Morgen beslissen we hoe we de route verder gaan zetten. Deze zal toch wel wat huiswaarts gaan jammer genoeg, want niemand van ons heeft echt zin om naar huis te gaan.

TERUGREIS

mde
sdr
next arrow

De eerste optie om terug naar huis te rijden, was dwars door Italië, Frankrijk binnen te rijden en dan vanuit de Alpen zo naar huis te rijden. Maar omdat we de route tussen de Alpen en thuis al in de paasvakantie hadden gedaan, beslisten we om voor optie twee te kiezen. We rijden recht naar boven, het Westen van Oostenrijk binnen om dan via Duitsland terug naar huis te gaan en we rijden een iets andere route dan in de doorreis, zodat we nieuwe dingen blijven zien en ontdekken. In Italië, net bij de grens met Oostenrijk, rijden we langs het Reschenmeer. Dit is een stuwmeer waar het dorp Graun verdween onder het water, alleen de kerktoren is blijven staan en steekt boven het water uit. Wij stoppen niet op de parking dicht bij de toren, maar rijden aan de overkant van het meer wat naar boven om wat foto’s te kunnen nemen. Daarna rijden we verder door Oostenrijk en komen we een mooi picknickplekje langs het water tegen. We testen de drone wat uit, maar er is toch wat te veel wind bij het water om deze voor de eerste keer echt te gebruiken. We zullen dus thuis nog wat moeten oefenen om er volledige controle over te hebben. De laatste nacht brengen we in Frankrijk door en we beslissen om morgen in één keer met de autostrade naar huis te rijden. We klinken op de laatste avond en een fantastische roadtrip en beginnen al te dromen van de volgende.

Onze volledige roadtriproute doorheen Oostenrijk, Slovenië en Italië:

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *