ROADTRIP: WEST-DUITSLAND

Eerste stop op de grens met Luxemburg en West-Duitsland

Onze eerste keer kamperen in de herfst. Yes! We hebben er lang naar uitgekeken om na onze grote trip van 5 weken en nog een weekendje tussendoor, toch weer enkele dagen de weg op te kunnen. We vertrekken zondag 27/10 en het regent de hele weg ernaar toe! Het is zoeken om een camping te vinden die nog open is, maar op de grens tussen Luxemburg en West-Duitsland (Eifelgebied/Rosport) vinden we toch een camping die nog open is. Naast 1 koppel Nederlanders zijn we daar helemaal alleen. Wel mooie plekjes aan het water en om ons tentje op te zetten stopt het met regenen! Halleluja! Na een avondje in onze camper door te brengen, staan we ’s morgens op met prachtige mist boven het water! Wat een top begin van deze dag! Doordat het toch wel wat te fris is om een hele dag op de camping door te brengen, staat er een activiteit op de agenda, het Dinopark. Georges heeft zonet enkele weken rond dino’s gewerkt in de klas, dus dit is echt de kers op de taart voor hem.

Dinopark

Ik had op voorhand wel wat opzoekwerk gedaan naar het park en we hebben geluk, honden zijn toegelaten. Yes! Het dinopark ligt echt op een mega locatie. Er zijn tal van wandelmogelijkheden rond het dinopark naar de Teufelsschlucht, dit zou ook heel erg de moeite zijn, maar voor ons was het park al meer dan voldoende. We hadden toen we aankwamen op de parking de buggy uit de dakkoffer gehaald en je raad het nooit… 2 van de 3 banden stonden plat. Dikke pech! Dus er zat niets anders op dan dat Georges de hele toer zou wandelen. Van de parking naar het park is het 10 minuutjes wandelen en Georges heeft er totaal geen zin in… Maar we zetten door, omdat we weten dat hij het de max gaat vinden. En ja hoor, aan de ingang staan er al 2 reuze dino’s. De AAHS, OOOHS en wijzende vingertjes kennen geen limiet! Het was echt super om zijn verwondering te zien, bij echt elke dino in het park. Het park is dan ook wel heel erg leuk ingericht en je kan er ook iets eten, in buitenlucht weliswaar, maar de vuurkorven en tenten zorgen ervoor dat je het niet koud hebt. Een echte aanrader! Door de tijd van het jaar, was het er ook wel erg kalm, wat natuurlijk de beleving nog leuker maakt. Een prachtige dag, voor ons allemaal.

Onderweg: de Irreler waterval

Onderweg naar onze volgende camping stoppen we bij de irreler waterval. We hebben wat moeten rondrijden om ze te vinden (ligt waarschijnlijk aan ons…), maar het is zeker de moeite. Het is wel geen echte waterval zoals we die kennen, maar het zijn eerder stroomversnellingen. Er is een mooie houten brug gemaakt over het water. Heel leuk gedaan. Ook van hieruit kan je verder wandelen naar de Teufelsschlucht en het dinopark. Dus je kan in principe alles combineren zoals je zelf wilt. Langs de Irreler waterval is er een mooi wandelpad voorzien (zeker ok voor buggy’s) met hier en daar een uitzichtpunt. Ik weet niet hoe druk het hier in de zomer is, maar nu zijn we hier helemaal alleen. De max! Daarna rijden we nog een beetje verder. We maken nog een tussenstop voor boodschappen en gaan dan op zoek naar een volgende camping, aan de Moezel.

Tweede stop: West-Duitsland aan de Moezel

We vinden een camping die open is in Cochem, alhoewel ze zijn al aan het opruimen enzo, maar we mochten er toch blijven staan. De reden waarom we deze plek kiezen in Duitsland is omdat ik héél graag de Geierlay hangbrug zou zien en bewandelen. Dit is de langste voetgangersbrug van Duitsland en staat hoog op mijn wenslijstje om te doen. Dus morgen is het zo ver. Woehoew!!

Burg Eltz

Vandaag gaan we op zoek naar de Geierlay brug. Er is een bezoekerscentrum waar je terecht kan voor info, alleen jammer dat onze auto te hoog was om op de parking te kunnen parkeren… Dat vinden we wel wat stom natuurlijk… Nu, er zijn nog een 4 tal aangeduide parkings waar je dus wel kan (betalend) parkeren en dan te voet naar de brug kan wandelen. Maar ja… De dichtste parking (waar wij konden parkeren) was dus op 2.5km wandelen van de brug, maar onze buggy was dus nog steeds niet hersteld. We hadden op de vorige camping gevraagd of ze een fietspomp hadden, maar er zaten effectief wel gaatjes in de banden, dikke pech dus. Georges kan onmogelijk 5km wandelen en dan ook nog eens de brug erbij doen, dus met heel veel pijn in het hart rijden we terug weg. De ontgoocheling is groot, maar dat is nu eenmaal reizen met een kindje, niets loopt zoals je het verwacht. En dat blijft toch telkens aanpassen. Maar Bert blijft positief en we beslissen om verder te rijden naar Burg Eltz. Dit schijnt de moeite te zijn, vooral qua locatie. We komen aan op de parking (die te betalen is) en dan hebben we de keuze, ofwel neem je een pendelbusje naar de burcht of je gaat te voet. Volgens het bord zou dit 15 minuten wandelen zijn. Dus kiezen we om te wandelen en Georges zijn loopfiets mee te nemen, want tja we hebben geen buggy… De wandeling op zich is al heel leuk. Je wandelt heel de tijd in het bos met niets of niemand om je heen. Georges houdt van de natuur en dus moeten we halt houden bij elke paddenstoel dat we zien… Wij doen er dus veel, heel veel, langer over dan de aangegeven 15 minuten. En dan na de laatste bocht zie je ze plots liggen! De prachtige burcht! Het leuke hier ook is dat je er iets kan eten/drinken zonder dat je een ticketje moet kopen om de burcht te bezoeken. Want we zien dat wel graag, maar bezoeken is niet zo ons ding en met Basiel is dit zeker ook niet zo evident. Dus we beslissen daar iets op het terras te eten. Het was simpel (lees als: echte Duitse kost), maar het was lekker en het gaf ons weer wat energie voor de terugweg. Ik denk dat we er 1 uur over gedaan hebben om terug bij de auto te geraken, maar het kan ook langer zijn hoor. Maar hij heeft superflink gefietst en gestapt, we zijn trots op onze kleine man. Dankzij deze uitstap kan ik toch wat beter verteren dat we de brug deze ochtend niet hebben kunnen doen. De brug blijft op mijn lijstje staan, maar dat zal dus voor een volgende keer zijn. Een prachtige streek, waar veel te beleven valt, dicht bij huis is en ook leuk is voor mini’s. Wij komen zeker nog eens terug en het liefst terug in de herfst!